Πέμπτη, 11 Φεβρουαρίου 2016

Προέρχονται τελικά από μοναστικό περιβάλλον οι κώδικες του Nag Hammadi;





Τεκμηριωμένα θετική απάντηση επιχειρούν να δώσουν στο παραπάνω ερώτημα ο καθηγητής Πρώιμης Χριστιανικής Γραμματείας στο Πανεπιστήμιο του Όσλο Hugo Lundhaug και ο μεταδιδακτορικός ερευνητής στο ίδιο Πανεπιστήμιο Lance Jenott με τη μονογραφία τους με τίτλο The Monastic Origins of the Nag Hammagdi Codices που δημοσιεύθηκε πρόσφατα από τον εκδοτικό οίκο Μohr Siebeck στην κλασική σειρά Studien und Texten zu Antike und Christentum. 

Lance Jenott 
Η προέλευση των παπύρων του Nag Hammadi αποτέλεσε πεδίο ανάπτυξης διάφορων θεωριών ανάμεσα στους ειδικούς ήδη από τη πρώτη στιγμή της ανακάλυψής τους το 1945 στην Άνω Αίγυπτο. Σύμφωνα με τις δυο επικρατέστερες θεωρίες που διατυπώθηκαν μέχρι σήμερα τα κείμενα του Nag Hammadi συνδέονταν είτε με το φαινόμενο του Γνωστικισμού είτε με μοναστικές κοινότητες της Άνω Αιγύπτου του 4ου και 5ου αι. 

Hugo Lundhaug 
Υπέρ της δεύτερης άποψης συγκλίνουν οι δύο νορβηγοί επιστήμονες αφού πρώτα αποδομήσουν την περί γνωστικής προέλευσης θεωρία, λόγω της ευρείας ποικιλίας του περιεχομένου των κειμένων που καθιστά αδύνατη την ταύτισή τους με κάποια συγκεκριμένη γνωστική τάση αλλά και λόγω της απουσίας πειστικών μαρτυριών για την επιβίωση γνωστικών κοινοτήτων στην Άνω Αίγυπτο κατά τον 4ο και 5ο αι. όποταν και χρονολογούνται οι πάπυροι. 

Αντίθετα η μελέτη του πρώιμου αιγυπτιακού μοναχισμού μέσα από την εξέταση των ποικίλων ειδών της μοναστικής γραμματείας, όπως αγιολογικά κείμενα, συλλογές αποφθευγμάτων, ταξιδιωτικές διηγήσεις, κανονιστικά κείμενα και μοναστικές προτροπές αλλά και η αξιοποίηση των στοιχείων που προσφέρουν οι κλάδοι της Παπυρολογίας, της Κωδικολογίας και της Αρχαιολογίας οδήγησαν τους συγγραφείς στο συμπεράσμα ότι οι κώδικες του Nag Hammadi είναι προιόν του αιγυπτιακού μοναχισμού της Άνω Αίγυπτου του 4ου και 5ου αι. και μάλιστα συνδεόνται με μοναστικά περιβάλλοντα παχωμιανής επίδρασης. 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου